Het testen van applicaties

Sander | 12 februari 2020

Bij ByYourSite hebben we testen hoog in het vaandel staan, zo sneed Daan in een eerdere blog bijvoorbeeld het onderwerp automatisch testen aan. In deze blog wordt het testen van de GUI (spreek uit: “goewie”) uitgelicht, ook wel bekend als de user interface (gebruikersomgeving); dat wat de gebruiker te zien krijgt.

Het testen van de GUI is een belangrijk aspect van het ontwikkelen van nieuwe en bestaande features. Alleen hier komen alle componenten van de applicatie samen en zul je pas zien of alles naar behoren werkt.

Softwarebedrijven leggen de laatste jaren al steeds meer hun focus op  het testen van de applicatie. Je wilt immers niet dat de klant of eindgebruiker op een bug stuit met alle gevolgen van dien. Binnen ByYourSite wordt hiervoor gebruik gemaakt van de methode TMAP en het principe Agile.

Ontwikkelstraat
Voordat een nieuwe feature live gaat, moet het verschillende testfases doorstaan, ook wel een OTAP-straat genoemd. Elke letter staat voor een omgeving (Ontwikkeling, Test, Acceptatie, Productie) waarop getest wordt. De omgevingen zijn identiek aan elkaar, waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan de serverconfiguratie en het besturingssysteem. De Ontwikkelomgeving wordt door de developers gebruikt om hun werk zelf te testen. Vervolgens wordt een wijziging doorgezet naar de Testomgeving, waar het door testpersonen nog eens getest wordt. Wanneer het ook hier wordt goedgekeurd, kan de wijziging op de Acceptatieomgeving door de klant getest worden. Deze kan dan ook controleren of alles naar wens is. Tot slot komt de productieomgeving aan bod. Dit is het moment dat de applicatie live komt te staan en daadwerkelijk door de bezoekers in gebruik kan worden genomen.

De tester test op de Testomgeving op verschillende aspecten zoals beveiliging, of er geen database-, HTML- of JavaScript-injecties gedaan kunnen worden, of alle functionaliteiten naar verwachting werken en of de lay-out goed is overgenomen uit het ontwerp. Dit is best veel om te behappen en het overzicht is snel verloren. Daarom wordt van tevoren een test case geschreven.

Testcase
In een testcase neem je op wat er getest moet worden, waarom dit getest wordt en wat uiteindelijk het verwachte resultaat is. Ook neem je hier technische aspecten in mee, zoals op welke platformen of in welke browsers het moet kunnen draaien en in welke versies daarvan.

Testen
Nadat de testcases opgesteld en uitgevoerd zijn, worden de testbevindingen omschreven in tickets. In deze tickets worden de constateringen gedocumenteerd inclusief alle afhankelijkheden. Dit is cruciale informatie, aangezien de developer in zijn tests misschien een andere browser of platform heeft gebruikt om zijn werk te controleren dan dat de tester heeft gebruikt. Om de developer zoveel mogelijk informatie aan te leveren omtrent de bevindingen kan deze het sneller reproduceren, onderzoeken en oplossen. Deze toelichting kan bijvoorbeeld bestaan uit het gebruikersaccount waarmee is gelogd, welke handelingen zijn verricht of op welke datum/tijd de constatering is gedaan. Dat laatste is handig, omdat in sommige gevallen nuttige informatie kan worden gevonden in de logs. Door de datum en tijd aan te geven kan snel de juiste informatie uit de logs gevonden worden.

De tester bespreekt de tickets vervolgens met de developer en licht toe wat er opgelost moet worden. Zodra de developer deze ticket heeft opgelost wordt het weer ter test aangeboden. Deze cyclus gaat door totdat de uitkomst aan de verwachtingen voldoet.

Releasen
Nadat de tester alle tickets heeft doorlopen en de developer eventueel zaken heeft opgelost, wordt de release uitgerold naar de Acceptatieomgeving. Op de Acceptatieomgeving gaat de klant alles zelf nog eens doorlopen om te controleren of alles naar wens is.

Zodra de klant tevreden is met het resultaat, wordt de release uitgerold op de productieomgeving. Op dat moment zijn de nieuwe features te zien voor alle gebruikers/bezoekers van de applicatie.

Conclusie
Testen vraagt veel tijd en inzet, maar ervaring leert dat dit zich ruimschoots uitbetaalt. Dankzij het testen worden eventuele bugs tijdig onderschept en krijgen de klanten en eindgebruikers een zo optimaal mogelijk product.

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50