Stage lopen bij ByYourSite: Dennis Boorsma Junior Game Designer

Dennis | 20 november 2019

Mijn naam is Dennis Boorsma, ik ben 19 jaar, en momenteel ben ik bezig met het laatste jaar van mijn opleiding Game Developer op het Noorderpoort Kunst & Multimedia in Groningen. Stage lopen bij ByYourSite is zeker een aanrader, omdat je hier overal bij wordt betrokken. Wanneer je bijvoorbeeld vragen hebt over je game of over het stage lopen wordt je daarbij zeker goed geholpen. Naast de opdrachten die je krijgt van je stagebegeleider, heb je ook nog genoeg tijd om met schoolopdrachten bezig te gaan.

Mijn eerste project binnen BYS

Het eerste project dat ik heb gemaakt is een Breakout game. Deze opdracht had ik gekregen om te laten zien wat mijn vaardigheden zijn. Vanuit daaruit kon ik ook bepalen wat ik voor mezelf graag wilde gaan verbeteren. Voor deze opdracht moest ik me wel houden aan een aantal punten die zeker in de game moesten terugkomen:

  • 2 Levels
  • 4 Powerups, 1 daarvan moest multibal (meerdere ballen in de game) zijn.
  • Een scoreboard
  • De player heeft 3 levens
  • En een 2 player mode

Toen ik begon met de game ging alles vrij vlot. Als ik ergens een keer vast liep, kon ik het bij ByYourSite vragen en dankzij de hulp die ik hier kreeg was mijn probleem al snel opgelost.

Uiteindelijk had ik de volgende power-ups in de game zitten:

  • Multibal
  • De player die langer wordt
  • De player die krimpt
  • De bal die groter wordt
  • En een power-up die je game reset, maar deze pak je liever niet

Nadat mijn tijd om aan dit project te werken op was, hebben we intern naar de game gekeken en heb ik een paar feedbackpunten gekregen waar ik de volgende keer beter op moet letten. Ik vind het wel fijn om feedback terug te krijgen, omdat je jezelf dan weer kan gaan verbeteren.

Hololens

Na mijn eerste opdracht ben ik bezig geweest met de Hololens. Dit was een hele nieuwe ervaring voor mij. Voor diegenen die niet weten wat een Hololens is: dit is een bril die je op je hoofd kunt zetten en als je hem aanzet krijg je een schermpje voor je te zien. Op dit schermpje zie je allemaal opties die je kunt kiezen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als een tablet, maar dan voor je in de lucht voor je ogen. Je kunt klikken door je hand voor je te houden en dan je duim en wijsvinger naar elkaar toe te bewegen. Dit wordt allemaal gedetecteerd door camera’s die op de Hololens zitten. Hier was mijn opdracht om uitgebreider kennis te maken met de Hololens. Hierdoor heb ik ontdekt hoe je interactie kunt hebben in een game. Alles wat ik heb getest was in Unity en gemaakt in C#.

Mobile AR-Game

AR game

Binnen ByYourSite krijg je ook veel vrijheid om zelf een opdracht te bedenken en je interesses uit te werken. Zelf was ik erg benieuwd naar mobile AR games. Dit was voor mezelf namelijk een nieuw gebied om in te werken. Eerst ben ik bezig geweest met het opzoeken hoe je precies een AR game voor je mobiel opzet. Deze opdracht is ook weer in Unity gemaakt met C#-code. Met deze opdracht heb ik Vuforia gelinkt aan Unity. Vuforia is een website waar je een database aan kan maken. Daar kun je dan een aantal foto’s in plaatsen die je uit moet gaan printen. Als je dat goed in elkaar hebt gezet, herkent je applicatie de foto’s, waarmee je weer een object een opdracht kunt laten geven. Bijvoorbeeld het spawnen van een vijand of het laten zien van je base.

Mijn idee was om een Tower Defence te gaan maken. Het begin, het opzetten van de game, was wel te doen en ook de basis van de game had ik al snel af. Je hebt een zombie die spawnt als de foto met het gat wordt herkend. Als de zombie is gespawned, gaat de zombie naar de base. De base word gespawned als de foto van de base wordt herkend. De foto’s van de torens kun je bijvoorbeeld verplaatsen naar de gewenste positie. Hoe meer foto’s je van de torens hebt des te meer je ook kunt toevoegen aan de game. Hetzelfde geldt voor de foto die de vijanden laat spawnen. Voor elke vijand die je neerhaalt, krijg je meer punten bij je score. En van de score kun je bij een aantal punten de tweede toren activeren.

Ook al was deze game mijn eigen opdracht, ik moest me toch houden aan een paar punten die erin verwerkt moesten worden. Dit is ook wel logisch aangezien je wel uitgedaagd wil worden om jezelf te verbeteren. Deze punten waren:

  • Een punt waar vijanden spawnen
  • Een doelwit
  • Torens

Eigen FPS-game

Ook deze opdracht mocht ik deels zelf in elkaar zetten. Ik wilde graag weer aan de slag met een game voor de computer. Ook omdat hier online meer informatie over te vinden is, voor als je een keer niet weet hoe iets precies moet. Binnen ByYourSite wordt je ook goed geholpen met het werken met een planning. Dat is zeker belangrijk in een vak als dit. Voor deze game heb ik dus ook eerst een lijstje gemaakt met het aantal uur dat ik ongeveer dacht nodig hebben om deze game af te ronden.

Inmiddels ben ik nog met deze game bezig, sommige dingen duurden langer dan ik van te voren had ingeschat en sommige dingen zijn weer simpeler en sneller gegaan dan verwacht, zoals het maken van een timer.

Het concept van de game is een FPS-game, een first-person shooter, in een doolhof. In het doolhof spawn je in het midden en moet je uiteindelijk het eindpunt zien te vinden. Het eindpunt spawnt random in de wereld. Onderweg naar het eindpunt moet je langs zombies en traps. Ook kun je onderweg nog power-ups vinden die je kunnen helpen het makkelijker te maken. Hieronder staan een paar afbeeldingen van wat ik tot nu toe gemaakt heb.

Komende tijd

Eerst ga ik verder met het finetunen van mijn FPS-game. Daarna ga ik in ieder geval mijn kennis vergroten met mijn volgende opdrachten en uiteraard een gezellige tijd hebben met mijn collega’s hier!

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50