Stage lopen bij ByYourSite: Ivo Deiman Junior Game Designer

Ivo Deiman | 11 oktober 2018

Mijn naam is Ivo Deiman, ik ben 18 jaar en ik zit in het laatste jaar van mijn studie Game Developer bij Noorderpoort KTM (Kunst, Theater en Multimedia) in Groningen. Als Game Development stagiair werk ik vooral met de Unity Engine en in C# om games te maken. Over games maken gesproken, dat is waar ik het in dit blog over ga hebben!

Hoe is het als stagiair bij Ilde Hands?

Als stagiair bij Idle Hands zit ik direct middenin de development van alle projecten en ook ben ik aanwezig bij Sprint planningen en bij demo showcases (dus gelukkig niet een “haal koffie” stage). Hiermee ben ik echt blij, want dat geeft mij ook de motivatie om goed mee te doen aan het project.

Wat deed je in de eerste week van je stage?

In de eerste week van mijn stage kregen alle stagiairs een beginopdracht. Deze opdracht is waarschijnlijk bedoeld om te zien wat wij precies kunnen doen, voordat ze ons in het echte project inzetten. Mijn opdracht was het maken van een nieuwe soort Breakout game. Breakout is een spel voor de Atari 2600 en is gemaakt in 1976. Dit moest wel volgens een paar richtlijnen, maar verder hadden we hierin veel creatieve vrijheid. Een super leuk projectje voor vijf dagen!

Hoe heb je dit eerste project aangepakt?

Dag 1

Eerst heb ik gekeken naar de functionaliteiten van het originele spel. Hierbij schreef ik op welke systemen ik nodig zou hebben om dit na te kunnen maken en begon ik na te denken over wat ik kon doen om mijn versie anders te maken. Daarna ging ik terugkijken naar de projecten die ik op school al had gemaakt, zoals de systemen die ik had geschreven en welke van pas zouden komen. Het bleek dat er gelukkig meerdere systemen die ik had gemaakt handig waren voor dit project, dus had ik deze geïmplementeerd. Vervolgens ging ik bezig met het maken van de basisfunctionaliteiten van de gameplay zoals bijvoorbeeld de bal movement en de bricks die kapot kunnen. Deze onderdelen waren redelijk makelijk te maken en had ik binnen ongeveer een halve dag af. Voor de volgende fase moest ik een UI (User interface) maken die de score bijhield en de tijd liet zien. Dit was zeer makkelijk voor mij aangezien ik daar veel mee heb gedaan gedurende mijn opleiding. Het was nog voor het einde van de eerste dag klaar.

Dag 2

De volgende dag begon ik direct met fase 3 van het project, power-ups. Ik ben begonnen met het brainstormen over wat voor power-ups ik in mijn spel zou zetten. Ik kwam al gauw met de volgende drie power-ups:

  • Snellere beweging voor de speler;
  • Meer ballen in het speelveld;
  • Extra levens.

Over de power-ups deed ik wat langer aangezien het mij wel

een hele dag heeft gekost. De meeste tijd was ik bezig met het bedenken en implementeren van de power-ups.

Dag 3

Dag 3 ben ik begonnen met het versieren van het spel, zoals particle systems en een achtergrond. Maar ook onder andere de power-ups kleur en beweging geven. Hier was ik ongeveer 3/4 van de dag aan kwijt. Daarna begon ik met het optimaliseren en schoonmaken van de code.

Dag 4 en 5

De volgende 2 dagen was ik ook kwijt aan het toevoegen van extra functionaliteit, zoals bug fixes en optimalisatie. Vervolgens heb ik het project ingeleverd en daarmee was de opdracht geklaard.

En nu?

Nu ben ik bezig met een ander leuk project, waar ik op dit moment nog niet veel over kan vertellen. Ik ben bezig met mijn taken en ik voel mij goed in het project. Met het ontwikkelteam werken is interessant en erg leuk. Ik verheug me er nu al op om het eindresultaat te zien van dit project!

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50