De mogelijkheden van Augmented Reality

Stagiair | 13 april 2017

Door Rafael van den Berg | 13 april 2017

We hebben er allemaal van gehoord, de spaaractie Dinoplaatjes van de Albert Heijn. De Dinoplaatjes zijn geprinte dinosaurussen op papier. Door middel van een app op je smartphone kunnen enkele van deze Dinoplaatjes zelfs tot leven gebracht worden, hoe cool is dat?

Ook de catalogus app van IKEA is tegenwoordig vrij populair. Consumenten kunnen producten uit de IKEA catalogus tot leven brengen in de woonkamer, zonder dat zij het product fysiek op locatie hebben. Hierdoor kan de consument voor aankoop van een product kijken hoe deze er in de woonkamer uit zal zien. Dit fenomeen wordt ook wel Augmented Reality (AR) genoemd. Maar wat is AR nu eigenlijk, hoe werkt het en wat kunnen we er mee?

Wat is Augmented Reality?

AR is niet iets van de laatste paar jaar. Hoewel je er nu juist veel over hoort, stamt AR al uit de vroege jaren negentig. Dat je er tegenwoordig veel over hoort is voornamelijk te danken aan de snelle vooruitgangen op het gebied van de mobiele telefonie.

AR is een verzamelnaam voor alle technologie die de werkelijkheid en de virtuele wereld met elkaar verbindt. In het Nederlands betekent “Augmented Reality” letterlijk: toegevoegde werkelijkheid. Het is dus als het ware een toevoeging op de werkelijkheid. Om deze virtuele content te kunnen zien, zijn er technische hulpmiddelen zoals een mobiele telefoon nodig. De techniek wordt vooral veel gebruikt in apps voor mobiele media, zoals smartphones of iPads. De technologie probeert ervoor te zorgen dat de gebruiker een beter begrip van de werkelijkheid krijgt.

Hoe werkt Augmented Reality?

De techniek lijkt op het scannen van QR-codes waarbij, na het scannen van een speciaal gebied, extra informatie wordt getoond aan de gebruiker. Bij AR wordt er gebruikgemaakt van de camera of GPS van je telefoon. Je telefoon weet waar jij bent en kan daardoor het beeld dat je camera ziet verrijken met extra objecten.

Door middel van een speciaal geprogrammeerde app kan de gebruiker de omgeving scannen. Individuele objecten binnen de omgeving worden vervolgens door de app herkend. Afhankelijk van de functionaliteiten van de app wordt er een virtuele laag met extra informatie geprojecteerd op het display. Dit kunnen extra afbeeldingen, filmpjes of tekst zijn. Ook kan er interactie plaatsvinden met de virtuele omgeving.

Onder een AR-applicatie kennen we een aantal basis karakteristieken:

  • Een virtuele laag over de werkelijkheid
  • Real-time interactie
  • Registratie en plaatsing in 3D

Zodra een applicatie aan al deze karakteristieken voldoet, wordt het gezien als een AR-applicatie. Er zijn verschillende technieken binnen AR om de objecten te tracken. De meeste gebruikte technieken zijn “marker-based” en “location-based”.

Bij marker-based technologie wordt een QR-code of plaatje gescand door de camera van je telefoon. De software registreert de beelden van de camera en kijkt of het plaatje/QR-code (“marker”) wordt herkend. Als dit het geval is, dan wordt er een virtueel object aangemaakt en bovenop het huidige beeld geplaatst.

Bij location-based technologie wordt gebruiktgemaakt van de GPS locatie van je telefoon in plaats van een code die gescand moet worden. Je kan met je telefoon ergens staan en de echte omgeving scannen door de camera. De GPS coördinaten worden verstuurd naar de server en op basis daarvan wordt er besloten of er extra informatie getoond moet worden. Pokémon Go is hier een voorbeeld van (zie afbeelding).

Wat is het verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality?

Naast het feit dat beide technologieën een onvergetelijke ervaring bieden, valt er een onderscheid tussen de twee te maken. Het grootste verschil tussen Virtual Reality (VR) en AR is dat bij VR een complete schijnwereld wordt gecreëerd die afgesloten is van de echte wereld, terwijl er bij AR juist een virtuele laag wordt gepresenteerd op de reële wereld. VR is het meest geschikt voor gaming en ontspanning, terwijl AR het meest geschikt is voor educatieve, marketing en advertentie doeleinden.

Het grootste verschil tussen VR en AR in de praktijk is: met VR kan je met haaien zwemmen en met AR kan je haaien uit een visitekaartje laten springen.

Laatste jaren erg populair

Misschien staat niet iedereen er bij stil, maar AR wordt al jaren gebruikt in verschillende sectoren. De eerste succesvolle AR-applicatie is toegepast bij gevechtsvliegtuigen om extra informatie te krijgen op het gebied van de landingslocatie, de windrichting en het doelwit. Ook bij voetbalwedstrijden speelt AR al jaren een rol. De reclameborden tijdens een voetbalwedstrijd zijn virtueel en als het ware op het beeld getekend; deze reclameborden zijn er niet echt. AR heeft veel aandacht gekregen in de media en is daardoor erg populair geworden.

Als we kijken naar Snapchat, een sociaal medium voor het delen van foto’s, zien we dat AR een grote factor is geweest in het succes van het bedrijf. Zo heeft Snapchat door middel van AR de bekende Snapchat-filters gerealiseerd. Met de filters van Snapchat kunnen foto’s opgeleukt worden. Met name hierdoor zijn veel mensen in contact gekomen met AR, misschien wel zonder dat zij het wisten.

Een ander voorbeeld is de populaire app Pokémon Go. Gebruikers kunnen Pokémons vangen die op basis van je GPS locatie op je telefoonscherm tot leven komen. Je krijgt dan de kans om de Pokémon te vangen en te trainen. Dit is allemaal gebaseerd op AR en het is de eerste succesvolle AR game, wat voor veel aandacht in de media heeft gezorgd.Een laatste voorbeeld is de LEGO Store waarbij, voorzien van een digitaal scherm, het mogelijk is voor consumenten om een doos LEGO te scannen. Men krijgt vervolgens de inhoud bewegend te zien.

Tot slot

Zoals hierboven beschreven zijn “location-based” en “marker-based” de twee meest gebruikte technologieën binnen AR. Door de opkomst van krachtige hardware in smartphones en recente nieuwe technologieën heeft AR een doorstart kunnen maken. AR wordt momenteel steeds meer als marketingmiddel gebruikt en dus gaan we er vaker mee te maken krijgen. AR gaat toegepast worden in winkels, tijdschriften, kaarten en spelletjes. Hoe dit er in de praktijk uit gaat zien weet men nog niet, maar ByYourSite gelooft in de kracht van VR en AR en is benieuwd naar de nieuwe opkomende technologieën.

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50