Data analyse voor recruitment websites

Oud medewerker | 06 juni 2017

Door Justin Smith | 6 juni 2017

In de afgelopen periode is er door ByYourSite veel onderzoek gedaan naar dashboards. Er is namelijk een hoop data te meten met betrekking tot websites zoals informatie over bezoekers, populaire pagina’s en verkeersbronnen. Ook de effecten van een marketingcampagne zijn in kaart te brengen. Op een dashboard kan dit soort informatie visueel weergegeven worden. Net zoals bij een auto kun je dan in één oogopslag zien hoe je er voor staat. Maar welke informatie is het meest relevant om te meten?

Website-statistieken

De ene website richt zich meer op het verkopen van informatie, de ander richt zich op het voorzien van informatie. Verschillende websites met verschillende doelen en verschillende doelgroepen. De relevante informatie om weer te geven op een dashboard is dus ook erg verschillend.
We hebben eerst gekeken naar informatie voor webshops, zoals: aantal bezoekers, aantal verkopen, best verkochte producten, omzetten en kwartaalcijfers. Daarnaast hebben wij ons verdiept in informatie vanuit e-mailcampagnes, waarbij te denken valt aan: hoeveel mensen openen een nieuwsbrief en hoeveel mensen klikken door? Bekende sociale media bieden veel interessante informatie over onder andere het aantal volgers, likes of gedeelde berichten. En met Google Analytics en Google Adwords zijn handige dashboards in te stellen om gegevens weer te geven over de websitestatistieken en online advertenties.

Data driven economy

Er wordt van alles bijgehouden over je website. Maar wat als we het breder trekken dan alleen gegevens over de website? Waarschijnlijk houd je al diverse gegevens over de prestaties bij op verschillende platforms. Hoe leuk zou het zijn om al deze informatie op één overzichtelijk scherm te kunnen bekijken? En hoeveel tijd zou je besparen door alle verschillende databronnen niet langer zelf met elkaar te hoeven verbinden? Met een dashboard wordt er een samenhangend geheel gecreëerd van alle factoren die meespelen om een gezamenlijke doelstelling te bereiken. Extra leuk is: het dashboard kun je delen met al je medewerkers, adverteerders, klanten, aandeelhouders of andere partijen! Zo kun je ze een snel overzicht geven van je prestaties.

Een dashboard voor online recruitment

Wij hebben onderzoek gedaan naar wat de meest relevante gegevens zijn om te tonen op een dashboard voor onder andere de zorgsector en het onderwijs. Deze keer is het de beurt aan de branche van werving en selectie. Welke informatie is bijvoorbeeld het meest interessant om te meten tijdens online recruitment? De rol van een recruiter beweegt zich steeds meer naar die van online marketeer. Data over wie, wat, wanneer en waar doet, kan gebruikt worden om de beste marketingstrategie te bepalen en zo de juiste kandidaten te bereiken voor openstaande vacatures. Met een dashboard kan alle data vervolgens visueel worden gemaakt maar de vraag is welke gegevens het meest relevant zijn om deze (online) doelen te behalen?

 

 

Doelen

Uiteraard hangt de relevantie van de data af van wat de eerder vastgestelde doelen zijn. Het bepalen van deze doelen is de eerste stap in het succesvol inrichten en toepassen van een dashboard. Na het vaststellen van doelen kan namelijk worden bepaald welke data gemeten moet worden, hoe de data geanalyseerd moet worden en welke actie er ondernomen moet worden om de eerder bepaalde doelen te behalen.
Het is belangrijk om deze doelen in een bepaalde context te plaatsen: 1000 bezoekers kan fantastisch klinken als je gewend bent aan 200, maar is minder leuk bij een bezoekersaantal dat normaal veel hoger ligt.

Conversiepercentage
Een van de meetbare doelen kan zijn om de conversie te verhogen. Dit omvat het aantal bezoekers dat een bepaalde actie op de website uitvoert, zoals het klikken op een knop om te solliciteren. Dit wordt vaak uitgedrukt in percentage. Als 100 mensen een vacature lezen en 6 mensen solliciteren, is er sprake van een conversie van 6%.
Er kunnen meerdere doelen ingesteld worden, bijvoorbeeld:
– Hoeveel mensen hebben op de solliciteerknop geklikt?
– Hoeveel mensen hebben een open sollicitatie gestuurd?
– Hoeveel mensen hebben een contactformulier op de website ingevuld?
– Hoeveel mensen hebben een e-mail gestuurd?
– Hoeveel mensen hebben naar een telefoonnummer gezocht?

Vacature alerts
Een veel voorkomende feature op vacaturesites is de mogelijkheid om een vacature alert in te stellen. Hiermee kan worden ingesteld of men een e-mail wil ontvangen zodra er een interessante vacature is. Maar hoeveel van die mensen openen deze berichten en solliciteren daadwerkelijk? En wanneer is de beste tijd om een mailing te versturen?

Verkeersbronnen
Een nieuwe vacature wordt niet alleen geplaatst op de eigen website, maar ook gedeeld op diverse platforms, zoals Indeed, Monsterboard, LinkedIn, de Nationale Vacaturebank en op sociale media. Via welk kanaal komen de meeste bezoekers binnen? En hoe vaak wordt een vacature gedeeld en op welk platform?

Informatie over de vacatures zelf
Hoe lang staat een vacature gemiddeld online, ook wel ‘time to hire’: Hoeveel dagen kost het gemiddeld om een geschikte kandidaat te vinden voor een nieuwe vacature? Het is een interessant gegeven om te meten hoeveel mensen gemiddeld op een vacature solliciteren, maar hoeveel kandidaten zijn echt geschikt, worden uitgenodigd voor een gesprek en uiteindelijk ook geplaatst?

Return on investment & cost per hire
Hoeveel kost een marketingcampagne en hoeveel is eraan terugverdiend? Door alle gemaakte kosten te berekenen en te delen door het aantal geplaatste kandidaten, wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel iedere kandidaat heeft gekost.

 

 

Zachte & harde KPI’s
De meeste gegevens zijn via Google Analytics makkelijk te verkrijgen. In dat geval is er sprake van harde cijfers. Zachte cijfers worden ergens aan gekoppeld, zoals kwaliteit. De kwaliteit van een kandidaat of de mate van tevredenheid van de sollicitant of werkgever zijn interessant om te meten, zodat op de juiste wijze bijsturen mogelijk wordt.

Dashboard op kantoor

Door samen te bepalen welke doelen het belangrijkst zijn om op te focussen, kan er bij elke medewerker betrokkenheid gecreëerd worden om deze doelen te halen. Is er bijvoorbeeld sprake van meerdere vestigingen, dan kan er inzichtelijk gemaakt worden bij welke vestiging de meeste vacatures gesloten worden, of welke recruiter de meest geschikte kandidaten aanlevert. Zet het dashboard aan op een groot scherm en laat de competitie beginnen om de resultaten te verbeteren!

“De visuele weergave van de belangrijkste informatie die nodig is om één of meer doelstellingen te behalen, geconsolideerd en gerangschikt op één enkel scherm, zodat de informatie in een oogopslag kan worden bekeken.”
 – Stephen Few, 2004

 

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50