De verschuiving van desktop naar mobiel

Stagiair | 31 maart 2017

Door Peter Dohle | 31 maart 2017

Internet is booming. Dit is iets wat we met z’n allen al jarenlang weten. In de afgelopen decennia is het internetgebruik explosief toegenomen en het is dan nu ook niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. Maar blijft dit wel zo?

Dat internet voor bedrijven steeds belangrijker wordt is wel duidelijk. Door middel van slimme trucs, aantrekkelijke acties en schreeuwende advertenties proberen bedrijven de consument zoveel mogelijk naar hun site te trekken om daar hun producten of diensten aan te bieden. En met succes.

In maart 2017 meldt Thuiswinkel dat de Nederlandse consument het jaar ervoor voor meer dan 20 miljard euro via internet heeft besteed. Hiermee stijgt de omzet met zo’n 20% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit maakt Nederland één van de snelst groeiende e-commerce markten in Europa.

Mobiel blijft achter

Hoewel alles erop wijst dat de verschuiving binnen de wereld van het internet steeds meer richting mobiel gaat, lijken vooral veel kleinere bedrijven hier niks van door te hebben. Hoe vaak kom je het wel niet tegen dat je nog moet inzoomen op je mobiel, of dat de teksten en afbeeldingen door elkaar staan? Dit terwijl de smartphone in de afgelopen jaren steeds populairder is geworden. Zo wordt er verwacht dat we 75% van de tijd die we online doorbrengen, via een mobiel apparaat zal worden gedaan.

Hoewel veel bedrijven hier nog niet hun voordeel mee weten te doen, blijft niet iedereen achter. Het Centre for Retail Research voorspelt dat in 2018 49% van online aankopen via smartphone zullen worden gedaan. In 2017 wordt er daarnaast verwacht dat de mobiele markt zal groeien naar meer dan een miljard euro omzet in Nederland alleen.

Mobilegeddon

Een van de meest invloedrijke bedrijven in de wereld van het internet is natuurlijk Google. Elke internetmarketeer weet dan ook hoe essentieel het voor e-commerce is om goed vindbaar op Google te zijn. Ben je dit niet? Dan doe je helaas niet meer mee. En dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat Google, met meer dan 5.5 miljard zoekopdrachten per dag, de grootste zoekmachine ter wereld is. Dat zijn 60.000 zoekopdrachten per seconde!

Op 21 april 2015 zette Google internet op zijn kop door een ingrijpende update in haar algoritme door te voeren. Met het doorvoeren van dit nieuwe algoritme, ook wel bekend als ‘Mobilegeddon’, heeft Google de standaard gezet. Mobiel is officieel belangrijk. Mobielvriendelijke websites, waar de bezoeker onder andere niet hoeft in te zoomen om de tekst te kunnen lezen en die op mobiel snel worden geladen, worden beloond. Terwijl niet-mobielvriendelijke websites juist worden aangepakt. Naast dat deze ingrijpende update een enorm effect heeft op de vindbaarheid van websites, worden mobielvriendelijke websites ‘beloond’ met een label dat aangeeft dat de website is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Dat Google wil inspelen op mobiel gebruik is niet verassend. Alles wijst erop dat mobiel de verouderde’ desktop gaat vervangen en het internet, zoals wij dit kennen, compleet gaat veranderen. In 2016 maakt Google bekend dat meer dan 50% van het aantal zoekopdrachten komt van mobiele apparaten, waarmee mobile de desktop dus voorbij streeft.

M-commerce

Maar waarom blijven veel bedrijven dan nog steeds achter? Een groot gedeelte heeft simpelweg niet door hoe belangrijk mobiel is geworden. Ze kijken naar de omzet en zien mobiel voor maar een klein gedeelte van hun inkomsten zorgen. Hierdoor geven veel bedrijven een lagere prioriteit aan het optimaliseren van hun website. Het kost per slot van rekening veel geld en tijd om dit te doen.

Hoewel dit op het eerste inzicht logisch is, begaan ze hier een grove fout. Mobiel zorgt inderdaad nog niet voor een grote directe omzet, maar het speelt zeker een grote rol in de customer journey. Veel consumenten gebruiken hun mobiel en tablet voor het zoeken naar producten, informatie en prijzen. Consumenten maken middels mobiel gebruik dus vaak beslissingen over wat ze kopen en waar.

Er zijn ook bedrijven die de potentie van mobiel al wel door hebben. Zo is het in veel fysieke winkels al gebruikelijk aan het worden dat je kan inloggen met Facebook of e-mailadres om gebruik te kunnen maken van WiFi. Zo helpt de winkel de klant in zijn customer journey en vergaart daarmee meteen relevante klantgegevens.

Een ander goed voorbeeld van het gebruik van mobiel is bij shows als Hollands Got Talent en Utopia. Daarbij worden kijkers tijdens de shows naar de website geleid, gevraagd een app te downloaden of via social media de show te volgen. Op deze manier wordt de beleving van de kijker groter en is men op meerdere momenten van de dag bezig met de show.

Tot slot

Juist nu, terwijl de mobiele ontwikkelingen volop bezig zijn en het internetlandschap aan het verschuiven is, is het belangrijker dan ooit om rekening te houden met nieuwe veranderingen. En bedenk dat als het om Google gaat, mobiel van grote invloed is op online resultaten.

ByYourSite kan je bedrijf hierbij natuurlijk assisteren. Voor meer informatie zijn wij telefonisch te bereiken via 050 5885450

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50