De Digitale Werkplaats van Google

Evert Kuipers | 15 december 2016

Op maandag 12 december en dinsdag 13 december vond in Leeuwarden de Digitale Werkplaats van Google plaats. Dit is een gratis online marketing training om de digitale vaardigheden bij te spijkeren en zo je bedrijf een boost te geven. Deze training is erg geschikt voor ondernemers uit het MKB. Zo waren er onder andere mensen met een eigen webshop om kaarsjes te verkopen, of een website om hun diensten als kapper of levenscoach te presenteren. Voor iedereen die online wil groeien is deze training relevant. Ook ik heb de culturele hoofdstad van 2018 bezocht om meer te leren over hoe bedrijven online kunnen groeien.

Slimme Koelkast

Als echte gadgetliefhebber werd in de inleiding van de online marketing training gelijk mijn aandacht gegrepen. Met een Apple Watch om mijn pols bedien ik thuis de thermostaat, verlichting en muziek. En zoals het lijkt kan ik in de toekomst zien wat er in mijn koelkast ligt, zodat ik in de supermarkt niet iets koop wat er nog in huis is. En hoe handig zou het zijn als ik een notificatie krijg als er geen wijn is, terwijl in de agenda staat dat er vrienden komen eten? Zo geeky zijn we nog niet, maar Google wil graag helpen om je te laten zien waar de dichtstbijzijnde supermarkt is en waar de wijn in de aanbieding is. Ik houd van bedrijven die met hun appjes en gadgets mijn leven makkelijker maken. Een leven zonder Google kan ik me dan ook moeilijk voorstellen. Als ik na deze training een hapje wil eten in Leeuwarden, vraag ik dat aan Google. Maar hoe zorgt een restaurant er voor dat ik bij hen kom eten?

Meten is weten

Aan de hand van veel concrete voorbeelden wordt er uitgelegd hoe belangrijk het is om een duidelijk doel te stellen voor je website. Dit kan zijn het creëren van verkopen of leads, het voorzien van informatie of het creëren van brand awareness. Heineken verkoopt bijvoorbeeld niet per se bier, maar heeft wel een website om brand awareness te creëren. Als een doel wordt bereikt, wordt er gesproken van een conversie. Dit kan een online verkoop zijn, maar ook het downloaden van een app of E-book, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier. Voor een restaurant kan dit betekenen dat er gebeld wordt om een tafeltje te reserveren. Een conversie hoeft zich niet alleen online af te spelen. Als ik online zoek naar een product, maar uiteindelijk de fysieke winkel bezoek, vindt de conversie offline plaats. Het is belangrijk om na te denken over wat de ‘customer journey’ is. Wat te meten binnen uw website? Het is interessant om te weten wie precies uw klanten zijn en in welke doelgroep ze vallen. Wat zijn de beste kanalen om die klanten te bereiken? Komen zij vooral op de website via betaalde advertenties, social media, of via een zoekopdracht in Google? In Google Analytics zijn al deze gegevens terug te zien en kun je zorgen dat de website goed aansluit op de bezoekers.

Online zichtbaarheid

Er worden per uur twee miljoen nieuwe smartphones geactiveerd en we kijken gemiddeld zo’n 150 keer per dag op onze mobiele telefoon. Van alle zoekopdrachten wordt op dit moment 40% gedaan via een mobiele telefoon. De verwachting is dat in 2017 de helft van alle zoekopdrachten via mobiel zal plaatsvinden. Het is dus meer dan ooit van belang om een mobielvriendelijke website te hebben. Zorg voor een korte laadtijd en dat de website ‘duim-proof’ is. Mensen tikken tegenwoordig op Google niet alleen een woord in, maar gebruiken een hele zin, stellen vaker een hele vraag of worden juist specifieker. Zo wordt er weleens in Google getypt: ‘ik haat mijn baan’. Een loopbaancoach kan dan content op zijn website plaatsen waarin wordt gevraagd ‘haat u uw baan?’ Een ander voorbeeld is dat er vaker op de woorden ‘ketting’, ‘armband’, of ‘oorbellen’ wordt gezocht dan naar ‘sieraden’.
Klanten gebruiken vaak meerdere kanalen om meer informatie te krijgen over een product of bedrijf. Er bestaat bijna geen direct verkeer. Een eerste kennismaking wordt soms gedaan via Google, maar ook wordt bijvoorbeeld de Facebookpagina bezocht of via Maps gezocht naar de fysieke winkel.

Een succesvolle website

De gebruiker is anno 2016 altijd mobiel online, gedurende de dag zijn we een korte periode bezig met de smartphone. We zijn veeleisend en ongeduldig: we verwachten meteen resultaat. De zogeheten ‘call-to-action’ moet dan ook gelijk duidelijk zijn. Die ‘action’ kan bijvoorbeeld zijn om een product in een winkelwagen te stoppen of om contact op te nemen. Op de homepagina moet bij voorkeur ook gebruik worden gemaakt van afbeeldingen. Niets is zo snel als een afbeelding, zo weet de gebruiker gelijk wat voor website het is. Denk hierbij wel aan afbeeldingen van goede kwaliteit en een korte laadtijd. Check wel of het doel van de website duidelijk blijft als de gebruiker alleen de afbeelding en kopjes leest en niet veel meer tekst hoeft te lezen. Waardevolle informatie op de website geeft antwoord op de vraag: ‘Waarom zou ik hier kopen?’ Dit kan onderbouwd worden met cijfers of reviews van andere klanten.

Conclusie

Zorg voor relevante content op een gebruiksvriendelijke website, zowel op desktop als mobiel. Stel duidelijke doelen en meet dit in Google Analytics. Er zijn handige tools om te testen hoe de website op dit moment scoort:
1. De laadtijd is te testen via: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
2. De mobielvriendelijkheid via: https://testmysite.thinkwithgoogle.com/
3. Meer informatie over de Digitale werkplaats van Google is te vinden op:
https://digitalewerkplaats.withgoogle.com/

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50