3D modeling, wat is het en hoe werkt het?

Martijn Prins | 17 augustus 2018

Als je tegenwoordig naar een film of iets op televisie kijkt, is het echte niet meer te onderscheiden van virtuele objecten. Neem een autoreclame of een reclame van de Ikea. De kans is groot dat alles virtueel nagemaakt is en dat dit je nog nooit eerder is opgevallen. Maar hoe wordt dit dan precies gemaakt?

Wat is 3D?

Driedimensionaal, ook wel 3D genoemd, is: diepte, breedte en hoogte. Hiermee kan je iets ruimtelijk waarnemen. De term 3D wordt op verschillende manieren gebruikt en kan daarom soms verwarrend zijn. Zo heb je 3D films die door middel van een ‘trucje’ je doen geloven dat er diepte in een film zit, maar dat in feite de film in 2D is geschoten. De term wordt ook gebruikt bij onder andere computerspellen en animaties. Er wordt dan bedoeld dat het in 3D perspectief is gemaakt. Dit laatste is ook waar Idle Hands gebruik van maakt. Om dit te kunnen doen heb je speciale 3D programma’s nodig.

3D programma

Als eerste zal je een 3D programma moeten gaan kiezen waarmee je wilt gaan werken. Er is genoeg keus in 3D programma’s. Zo heb je gratis programma’s als Blender, maar ook betaalde programma’s waaronder 3Ds Max, Maya etc. Zelf werk ik met 3Ds Max, maar elk programma gaat ongeveer uit van dezelfde principes en zullen allemaal hun eigen werkwijze hebben. Als je een beginner bent, zou ik Blender aanraden, simpelweg omdat dit een gratis programma is waarmee je goed kan oefenen.

Hoe werkt het?

Een 3D object bestaat uit een reeks punten die vast staan op de x-,y-, en z-coördinaten. Zo bestaat een eenvoudige vorm zoals een kubus uit 8 punten, maar een ingewikkelde vorm kan er al snel duizenden (of meer) bevatten. Hoe meer punten je hebt hoe gedetailleerder het object zal zijn, maar ook hoe zwaarder het wordt om te berekenen voor een computer.

Omdat je beeldscherm plat is kan het lastig zijn om een 3D object te maken. Daarom wordt er gebruiktgemaakt van verschillende aanzichten. Meestal zijn dit het vooraanzicht, zijaanzicht, bovenaanzicht en een perspectiefaanzicht. Om het allemaal nog wat gemakkelijker te maken, kan je met je muis om het object heen draaien. Op deze manier kan je verschillende objecten maken voor je scene.

Toepassingen Idle Hands Games

Bij Idle Hands maken we gebruik van 3Ds max en Blender. Deze 2 programma’s kunnen we naast elkaar gebruiken, omdat het eindproduct wordt samengesteld in Unity en de programma’s het naar een universeel format kunnen exporteren (FBX). Op dit moment zijn we bezig met een Mixed Reality mobile game en maken we gebruik van 3D objecten. We hebben al verschillende objecten gemaakt zoals, eilanden, dieren, omgevingen en we hebben deze samengevoegd tot een geheel. Hieronder zie je hier een voorbeeld van.

Houd de website van Idle Hands in de gaten voor de allernieuwste ontwikkelingen!

Ben jij ook nieuwsgierig naar alle mogelijkheden of geïnteresseerd in een demonstratie? Neem dan contact met ons op!  050 588 54 50 | info@byyoursite.nl

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50